Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2013

ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ: ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ

ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ  Πρόβλεψη διάταξης σύμφωνα με την οποία κάτοχοι επί δύο τουλάχιστον χρόνια άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους ή άδειας διακυβέρνησης ιδιωτικού πλοίου αναψυχής, να συμμετέχουν σε εξετάσεις και να αποκτούν άδεια χειριστή πηδαλιούχου με την οποία να μπορούν να διακυβερνούν επιβατηγά πλοία ή μικρά σκάφη, ολικού μήκους μέχρι δώδεκα (12) μέτρων.
ΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ ΠΡΩΤΟΛΕΙΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΤΑΞΗΣ
Άρθρο ……
1. Επιτρέπεται, από πλοία ή μικρά σκάφη, η παραλαβή επιβατών για θαλάσσια εκδρομή ή θαλάσσιο λουτρό:
α) από και προς τον ίδιο λιμένα ή όρμο και
β) από λιμένα ή όρμο σε παρακείμενες ακτές ή όρμους και αντιστρόφως.
2. Εφόσον στην περιοχή δικαιοδοσίας της λιμενικής αρχής δεν προσφέρονται προσοντούχοι ναυτικοί κάτοχοι των προβλεπόμενων αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας επιτρέπεται να διακυβερνούν τα πλοία ή μικρά σκάφη του άρθρου αυτού κάτοχοι άδειας χειριστή - πηδαλιούχου εφόσον αυτά:
α) είναι ολικού μήκους μέχρι και δώδεκα (12) μέτρων,
β) δεν θα απομακρύνονται από την πλησιέστερη ακτή σε απόσταση μεγαλύτερη των οκτώ (8) ναυτικών μιλίων και
γ) η απόσταση από το σημείο αναχώρησης μέχρι του αντίστοιχου προορισμού δεν θα είναι μεγαλύτερη από τριάντα (30) ναυτικά μίλια.
3. Για την απόκτηση της άδειας χειριστή - πηδαλιούχου ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει:
α) Να είναι πολίτης κράτους - μέλους του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.) ή πολίτης άλλου κράτους, ο οποίος έχει το δικαίωμα παραμονής και εργασίας στην Ελλάδα.
β) Να είναι κάτοχος επί διετία, τουλάχιστον, άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους.
γ) Να είναι κάτοχος πτυχίου Σχολής Σωστικών - Πυροσβεστικών Μέσων.
δ) Να μην έχει στερηθεί τα πολιτικά του δικαιώματα, να μην έχει κηρυχθεί σε κατάσταση πτώχευσης, να μην έχει υποβληθεί σε στερητική ή επικουρική δικαστική συμπαράσταση, να μην έχει καταδικαστεί για αδίκημα, που αποτελεί κώλυμα για διορισμό σε δημόσια θέση στην Ελλάδα, να μην είναι φυγόποινος ή φυγόδικος για τέτοιο αδίκημα και
ε) Να επιτύχει στις σχετικές εξετάσεις.
Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται ο τόπος, χρόνος και τρόπος διενέργειας των εξετάσεων (θεωρητικών και πρακτικών), τα δικαιολογητικά που υποβάλλονται με την αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις, η εξεταστέα ύλη, η χρονική ισχύς της άδειας, οι ανανεώσεις της, ο τύπος της και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
4. Οι κυβερνήτες - κάτοχοι της άδειας χειριστή πηδαλιούχου οφείλουν να είναι ασφαλισμένοι σε δημόσιο ασφαλιστικό οργανισμό.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ: Με την προτεινόμενη υπό θεσμοθέτηση διάταξη σκοπείται η διευκόλυνση των απασχολούμενων με τις συναφείς δραστηριότητες στο θαλάσσιο χώρο με τη λήψη μέτρων που εκτιμάται βασίμως ότι θα συμβάλλουν στην έτι περαιτέρω ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα σε όλες τις εκφάνσεις του από την κατασκευή/διάθεση στην αγορά μικρών σκαφών μέχρι και την παροχή υπηρεσιών. Αίρονται κατά συνέπεια οι ανασταλτικοί παράγοντες που απωθούσαν ή και δυσκόλευαν όσους επιθυμούσαν να δραστηριοποιηθούν ιδιαίτερα στον τομέα της παροχής θαλάσσιων εκδρομών με σκάφη. Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι παρεμφερής (αλλά σαφώς αυστηρότερη) με την, παρατιθέμενη πιο κάτω, διάταξη του άρθρου 10 του ν. 3409/2005 (ΦΕΚ 273 Α΄) η θεσμοθέτηση της οποίας, κατά κοινή ομολογία και εκ του αποτελέσματος κρινόμενη, προσέδωσε σημαντική ανοδική ώθηση στον καταδυτικό τουρισμό της χώρας μας.

«Άρθρο 10
Κάτοχοι επί δύο τουλάχιστον χρόνια άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους ή άδειας διακυβέρνησης ιδιωτικού πλοίου αναψυχής, επιτρέπεται να κυβερνούν επιβατικά πλοία ή μικρά σκάφη, ολικού μήκους μέχρι δέκα μέτρων, αποκλειστικά για τη μεταφορά αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων, εφόσον δεν απομακρύνονται από τις ακτές σε απόσταση μεγαλύτερη των έξι ναυτικών μιλίων.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΟΤΑΣΗΝα καταργηθούν παντελώς οι ατομικές ερασιτεχνικές άδειες αλιείας που προβλέπονται από τις αστυνομικής φύσεως διατάξεις των Κανονισμών Λιμένων.
Στο σχέδιο νόμου (άρθρο 14 παργ. 2) που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο προβλέπεται η κατάργηση των ατομικών ερασιτεχνικών αδειών αλιείας μόνον για τους επιβαίνοντες σε πλοίο αναψυχής που σύμφωνα με τον ορισμό που δίδεται στο άρθρο 1 παργ. 2 του σχεδίου νόμου νοείται κάθε σκάφος ολικού μήκους άνω των επτά μέτρων. Προκύπτει κατά συνέπεια, εξ αντιδιαστολής, ότι οι επιβαίνοντες σε σκάφη ολικού μήκους μικρότερου από επτά μέτρα θα πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας εφόσον επιδίδονται στην άσκηση της ερασιτεχνικής αλιείας.

ΤΡΙΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗΝα καταργηθούν παντελώς οι ερασιτεχνικές άδειες αλιείας σκαφών για τα ερασιτεχνικά (ιδιωτικά) σκάφη αναψυχής που προβλέπονται από τις συνδυαστικές διατάξεις του π.δ. 373/85 (άρθρο 6) και του β.δ. 666/66.
Ειδικότερα:
Στο σχέδιο νόμου (άρθρο 14 παργ. 2) που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο προβλέπεται ότι «οι διατάξεις του άρθρου 6 του π.δ. 373/1985 (Α΄ 131) δεν εφαρμόζονται στα πλοία αναψυχής για τα οποία δεν απαιτείται εφεξής ο εφοδιασμός με ερασιτεχνική άδεια αλιείας».
Επειδή η συγκεκριμένη διατύπωση, λόγω μη συμπερίληψης της λέξης «σκάφους» μετά τη λέξη «αλιείας», ενδεχομένως να παρερμηνευθεί, εάν η θέση του Υπουργείου είναι να καταργηθεί και η ερασιτεχνική άδεια αλιείας σκάφους, θέση που κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, τότε θα πρέπει να καταργηθεί όχι μόνον για τα πλοία αναψυχής (άνω των επτά μέτρων) αλλά για όλα τα πλοία/σκάφη ανεξαρτήτως ολικού μήκους.
Εάν η θέση του Υπουργείου είναι να παραμείνουν σε ισχύ οι κανονιστικές διατάξεις που προβλέπουν τον εφοδιασμό των πλοίων/σκαφών με άδεια αλιείας σκάφους τότε θα πρέπει να παρασχεθεί το δικαίωμα να εφοδιάζεται με ερασιτεχνική άδεια αλιείας σκάφους κάθε επαγγελματικό πλοίο αναψυχής ή επαγγελματικό μικρό σκάφος αναψυχής (π.χ. συνδυαστικές διατάξεις των Γ.Κ.Λ. 20, 23, 38). Οι επαγγελματικές άδειες αλιείας σκαφών να εκδίδονται μόνον για τα επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη.
Συναφής με το θέμα αυτό, εφόσον δεν μεταβληθεί το νομικό καθεστώς των αδειών αλιείας σκαφών είναι και η πρότασή μας για τον, κατά διαφορετικό τρόπο και εν προκειμένω με το ολικό μήκος κάθε σκάφους, υπολογισμό των τελών που σήμερα προβλέπονται από την κ.υ.α. αριθ. 251629/10-1-1994 των Υπουργών Οικονομικών και Γεωργίας.

ΤΕΤΑΡΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗΤα μικρά σκάφη ολικού μήκους από 4,30 μέχρι και 10 μέτρων η κίνηση και κυκλοφορία των οποίων διέπεται από τις διατάξεις του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθ. 38, χαρακτηρίζονται (άρθρο 6 παργ. 1 του Κανονισμού αυτού) ως επαγγελματικά. Ο τρόπος λειτουργίας, εκμετάλλευσης και γενικά δραστηριοποίησης των σκαφών αυτών είναι παρεμφερής αν όχι όμοιος με τον αντίστοιχο του ν. 2743/99 και του περιγραφόμενου στο σχέδιο νόμου. Θεωρούμε ότι λόγοι ίσης μεταχείρισης επιβάλλουν τη συμπερίληψη στο σχέδιο νόμου διάταξης για την ανάλογη αντιμετώπισή τους αναφορικά με τον εφοδιασμό με καύσιμα απαλλαγμένα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και το δασμό των καυσίμων.

ΠΕΜΠΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗΝα τροποποιηθεί η παράγραφος 4 του άρθρου 10 του σχεδίου νόμου προς την κατεύθυνση η παροχή δυνατότητας εκναύλωσης ιδιωτικών πλοίων αναψυχής να παρέχεται μόνον σε όσα έχουν ολικό μήκος άνω των δέκα (10) μέτρων. Θεωρούμε ως λίαν απαραίτητη την τροποποίηση αυτή η οποία θα ομαλοποιεί και δεν θα δημιουργεί προβλήματα στη δραστηριοποίηση των σκαφών ολικού μήκους πάνω από επτά και μέχρι δέκα μέτρων των οποίων η κίνηση και κυκλοφορία διέπεται από τις διατάξεις του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθ. 38, όπως ισχύει. Υπενθυμίζουμε ότι η αύξηση του ολικού μήκους των σκαφών αυτών από τα επτά μέχρι τα δέκα μέτρα θεσμοθετήθηκε με το Γενικό Κανονισμό Λιμένων αριθ. 52 που δημοσιεύτηκε προ τριών ημερών στο ΦΕΚ 2690/22-11-2013 ενώ με τις προγενέστερα ισχύουσες διατάξεις προβλεπόταν ανώτατο ολικό μήκος τα επτά μέτρα.

ΕΚΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗΚατάργηση φόρου πολυτελείας που προβλέπεται από την περ. ιγ) της παργ. 4 του άρθρου 17 του ν. 3833/2010 (ήταν υπό κατάργηση σε προηγούμενο σχέδιο νόμου που είχε αναρτηθεί στο www.opengov.gr).

ΕΒΔΟΜΗ ΠΡΟΤΑΣΗΘεσμοθέτηση νέας αντιγραφειοκρατικής διαδικασίας επιβολής κυρώσεων, αντίστοιχης του Κ.Ο.Κ., για ορισμένες παραβάσεις που σχετίζονται, κυρίως, με τα μικρά σκάφη, ταχύπλοα ή μη.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ
Οι παραβάτες των διατάξεων των Κανονισμών Λιμένα τιμωρούνται με πρόστιμο κατά τη διαδικασία που προβλέπεται από το άρθρο 157 του ν.δ. 187/1973 (ΦΕΚ 261 Α΄), η οποία ακολουθεί τα εξής στάδια:
(α) Βεβαίωση της παράβασης από το λιμενικό όργανο.
(β) σύνταξη και αποστολή, για επίδοση, στον παραβάτη κλήσης σε απολογία.
(γ) απολογία παραβάτη.
(δ) έκδοση απόφασης επιβολής προστίμου ή απαλλακτικής εφόσον οι προβαλλόμενοι, στην απολογία, λόγοι και επιχειρήματα κρίθηκαν από τον προϊστάμενο της Λιμενικής Αρχής βάσιμα και επαρκή
(ε) Επίδοση της απόφασης.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η επίδοση της κλήσης σε απολογία και της απόφασης επιβολής προστίμου στον παραβάτη γίνεται, συνήθως και κυρίως, από το Αστυνομικό Τμήμα του τόπου κατοικίας του, κατόπιν αλληλογραφίας της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής με το Τμήμα αυτό.

Όπως γίνεται αντιληπτό για να επιβληθεί ένα πρόστιμο σε παραβάτη διάταξης Κανονισμού Λιμένα:
α) Ακολουθείται γραφειοκρατική και δαπανηρή για το Δημόσιο (κόστος ταχυδρομικών τελών κ.λπ.) διαδικασία με τις εντεύθεν δυσμενείς συνέπειες απασχόλησης προσωπικού Λιμενικών (και Αστυνομικών) Αρχών, το οποίο θα μπορούσε να διατεθεί σε άλλους τομείς άσκησης καθηκόντων Λιμενικής Αστυνομίας. Είναι γνωστές άλλωστε οι προσπάθειες που κατά το παρελθόν έκανε το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης για την απεμπλοκή των Αστυνομικών Αρχών από υποχρεώσεις άσχετες προς τα κύρια καθήκοντά τους.
β) Η έκδοση/επίδοση της Απόφασης επιβολής προστίμου καθυστερεί, πολλές φορές υπέρμετρα με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση της σκοπιμότητας της ποινής που είναι ο άμεσος, κατά το δυνατό, κολασμός του παραβάτη για λόγους συνετισμού του και αποτροπής επανάληψης της παράβασης.
γ) Αποτροπή τυχόν αυθαιρεσίας (επιβολή υψηλού ή χαμηλού ύψους προστίμου, ανάλογα, για αυτονόητους λόγους) του προϊσταμένου της Λιμενικής Αρχής αρμόδιου κατά νόμο για την επιβολή του προστίμου και κατά συνέπεια και για την επιμέτρηση του ύψους του εντός εύρους το οποίο από 1/1/2014 θα είναι από 26,41 Ευρώ μέχρι 55.338,20 Ευρώ !!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου