ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΜΕ
ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΚΗ ΡΙΒΙΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΟΚΙΜΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΕΤΡΑΚΥΛΙΝΔΡΗΣ ΥΑΜΑΗΑ F200, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ
ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ «HELM MASTER SYSTEM-JOYSTICK».
Κείμενο και
φωτογραφίες: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Τα σκάφη της δοκιμής στην εντυπωσιακή μαρίνα του Varazze (Φωτ. Δ.Π.-ΦΟΥΣΚΩΤΟ) |
Όπως γράφαμε σε προηγούμενο σημείωμα, οι
παρουσιάσεις Τύπου νέων εξωλεμβίων έχουν ελαττωθεί την τελευταία διετία, αφ’ ενός
λόγω της ύφεσης που επικρατεί γενικά στο συγκεκριμένο κλάδο και αφ’ ετέρου
επειδή τα εργοστάσια έχουν ήδη εκτεταμένη και πλήρη γκάμα κινητήρων για κάθε
χρήση. Εν τούτοις, υπήρχε όντως μία κατηγορία ισχύος η οποία έμενε «ακάλυπτη»
όσον αφορά τουλάχιστον τις τετράχρονες εξωλέμβιες, και αυτή ήταν η κατηγορία
των 200 ίππων. Γιατί ενώ υπάρχουν εξαιρετικοί και πολύ δυνατοί (αναλογικά)
τετράχρονοι εξωλέμβιοι στους 150 και στους 175 ίππους, δεν είχε παρουσιαστεί
μέχρι σήμερα μία εξωλέμβιος ειδικά σχεδιασμένη για να αποδίδει 200 άλογα και να
μην αποτελεί «σμίκρυνση» μιάς V6
των 225-300 ίππων, αλλά ούτε και μία «μεγέθυνση» μιας τετρακύλινδρης 150!
Βεβαίως, το όλο θέμα έχει απόλυτη σχέση με τα σκάφη στα οποία τοποθετούνται ως
ιδανική, συνιστώμενη ή μέγιστη ισχύ οι 200 ίπποι. Γιατί αυτά τα σκάφη είναι εξ’
ορισμού σχετικά «μικρά» (δηλαδή, 6 έως 7 μέτρα μήκους) και βεβαίως ελαφρά,
δηλαδή το βάρος τους είναι γύρω στον έναν τόννο. Εάν τώρα σε μια τέτοια γάστρα
τοποθετήσεις έναν «αδύναμο» κινητήρα (δηλαδή, μια 150) το σκάφος όταν είναι
πλήρες φορτίου θα έχει μέτριες ή και ανεπαρκείς επιδόσεις. Από την άλλη μεριά,
εάν τοποθετούσες μία 200άρα της οικογένειας των V6 με μεγάλο κυβισμό, άφθονη ροπή, αλλά
και βάρος που έφτανε τα 270 κιλά τουλάχιστον, τότε η απόδοση θα ήταν μεν
ικανοποιητική έως άριστη, αλλά θα επηρεαζόταν σαφώς η πλεύση του σκάφους, καθώς
η ροπή και το βάρος θα κρατούσαν την πρύμνη χαμηλά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Χωρίς να ξεχνάμε την επίσης τετρακύλινδρη αλλά μικρού κυβισμού και
υπερτροφοδοτούμενη (με μηχανικό συμπιεστή) Verado 200, θα πρέπει να πούμε ότι μέχρι στιγμής μόνο η Yamaha απαντά στο «πρόβλημα της
κατηγορίας των 200 ίππων για ελαφρά σκάφη», δημιουργώντας ένα ολοκαίνουριο
κινητήρα, με κυβισμό 2.8 lt,
4 κυλίνδρους, 2ΕΕΚ, 16 βαλβίδες και μεταβλητό χρονισμό. Αυτόν τον κινητήρα, την
Yamaha
F 200 που ήδη
διατίθεται και στην χώρα μας στις δύο της εκδόσεις (με μηχανικό ή ηλεκτρονικό
χειριστήριο), δοκιμάσαμε στο Varazze της Ιταλίας στην Ιταλική Ριβιέρα, σε μία μαρίνα εξωτική, και
σε μία συνδιοργάνωση της “Yamaha Motor Europe”
και “Yamaha Motor Italy”
που με την ενίσχυση της “Yamaha Motor France”
και την συνεργασία των Ευρωπαϊκών
ναυπηγείων που διατηρούν αποκλειστική συνεργασία με την Yamaha, έθεσε στη διάθεσή μας επτά σκάφη
για δύο ολόκληρες ημέρες.
YAMAHA HELM MASTER SYSTEM (JOYSTICK DOCKING)
YAMAHA HELM MASTER SYSTEM (JOYSTICK DOCKING)
Παρά την σπουδαιότητα της νέας F 200 όμως, εξαιρετικά
σημαντικό για ολόκληρο τον κόσμο του boating που χρησιμοποιεί μεγάλες εξωλέμβιες σε διπλή και τριπλή
τοποθέτηση των 225, 250, 300 και 350 ίππων, είναι το Yamaha Helm Master System, το εξαιρετικά προηγμένο
ηλεκτρονικό-υδραυλικό σύστημα διεύθυνσης με joystick, που επιτρέπει στο σκάφος να κινείται προς όλες τις διευθύνσεις
κάνοντας τις μανούβρες στο λιμάνι παιχνίδι. Το σύστημα αυτό, όπως θα διαβάσετε
αναλυτικά τις επόμενες ημέρες στο «ΦΟΥΣΚΩΤΟ» (που θα είναι στη διάθεσή σας ηλεκτρονικό,
πολυσέλιδο, και εντελώς δωρεάν), αποτελείται από δύο μονάδες ECU για τους κινητήρες
και ακόμα δύο για το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο βεβαίως είναι “by wire” (δηλαδή, το βολάν
στέλνει σήμα στις ηλεκτρονικές-υδραυλικές αντλίες), και οι κινητήρες μπορούν να
κινούνται ανεξάρτητα ΧΩΡΙΣ μπάρα ζεύξης, έτσι ώστε το σκάφος υπακούοντας
απόλυτα στις εντολές που του δίνει ο κυβερνήτης με τα δύο δάκτυλα στο joystick, να μπορεί να
κινείται στο πλάϊ και να εκτελεί κάθε είδους πιθανή ή απίθανη μανούβρα (με
χαμηλή ταχύτητα βεβαίως γιατί οι στροφές δεν μπορούν να ξεπεράσουν τις 1.100)
και τους κινητήρες να αποκτούν «δική τους ζωή» (!) μια και κομπλάρουν πρόσω ή
ανάποδα, στρίβουν δεξιά ή αριστερά και όλα αυτά χωρίς να αγγίζουμε τις μανέτες
και με το τιμόνι κλειδωμένο. Φυσικά, μόλις κινήσουμε την μανέτα το σύστημα
αποσυνδέεται. Επίσης, το Helm Master System περιλαμβάνει και αυτόματο trim, το οποίο ο ιδιοκτήτης μπορεί να ρυθμίσει σε 5 θέσεις
ανάλογα με τις σ.α.λ., κι έτσι να μην αγγίζει καθόλου το μπουτόν: Το σκάφος
εκκινεί με μηδενικό trim,
και όσο αυξάνονται οι στροφές τριμάρει αυτόματα. Εάν για οποιονδήποτε λόγο δεν
αρέσει στον κυβερνήτη η ρύθμιση, μπορεί πολύ εύκολα να την αλλάξει με ευδιάκριτα
μπουτόν και απλή διαδικασία. Το νέο χειριστήριο του Helm Master System μπορεί να λειτουργεί
και με μία μόνο μανέτα (ισχύει και για τριπλές τοποθετήσεις), ενώ διαθέτει
ρύθμιση ταχύτητας trolling
ανά 50 σ.α.λ., cruise control (οι σ.α.λ. μένουν πάντα σταθερές, εκτός βέβαια αν αγγίξουμε τη μανέτα οπότε το σύστημα ακυρώνεται) καθώς και immobilizer
με χειριστήριο και μπουτόν (κάτι που είναι πλέον στάνταρντ σε όλες τις εξωλέμβιες
Yamaha
με ηλεκτρονικό ψεκασμό, δηλαδή από τους 30 ίππους και άνω). Τέλος, το βολάν έχει ρύθμιση "σκληρότητας (friction control) που το κάνει ελαφρύ στις μανούβρες και πιο βαρύ στις υψηλές ταχύτητες. Επειδή δεν υπάρχει κλωβός και όλα τα υδραυλικά βρίσκονται στις αντλίες του συστήματος στο τράνσομ (όπως φαίνεται στο βίντεό μας), η "σκληρότητα" στο βολάν επιτυγχάνεται με ηλεκτρομαγνήτες. Τα πάντα, φυσικά, εμφανίζονται, ελέγχονται και ρυθμίζονται στα νέα πολυόργανα, που μπορούν να πάρουν ότι μορφή επιθυμεί ο χειριστής (τετράγωνα, αναλογικά, μόνο στοιχεία, μικρά ή μεγάλα νούμερα κτλ.)
Με το Helm Master System, οι κινητήρες στρίβουν αυτόνομα για τις μανούβρες (φωτ. Δ.Π., "ΦΟΥΣΚΩΤΟ"). |
ΟΙ ΔΟΚΙΜΕΣ ΤΗΣ
YAMAHA
F200, ΣΤΟ VARAZZE ΤΗΣ
ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΡΙΒΙΕΡΑ
|
Ο διευθυντής μάρκετινγκ Marine της Yamaha Ευρώπης Remko Visser, αλλά και ο συνοδός της
Ελληνικής αποστολής και τεχνικός διευθυντής marine της Μοτοδυναμικής κ. Γιάννης
Μουστάκης, έκαναν το παν για να γίνει ευκολότερη και πιο αποτελεσματική η
δοκιμή. Και συγκεκριμένα, βρεθήκαμε στο Varazze αργά την νύχτα της Δευτέρας 27/5, με την εκδήλωση να ξεκινά
επισήμως την επόμενη μέρα 28/5 το μεσημέρι. Όλο το πρωΐ όμως τα σκάφη που ήδη
ήταν έτοιμα και είχαν χρησιμοποιηθεί για δοκιμές και φωτογράφηση του επιτελείου
της Yamaha, ήταν στην
αποκλειστική διάθεση των Ελλήνων και Ιταλών δημοσιογράφων! Έτσι, για μια ολόκληρη
μέρα είχαμε την δυνατότητα και την μοναδική άνεση να δοκιμάσουμε τρία φουσκωτά
με μονή F200, ένα
πλαστικό open επίσης με F200, ένα
κλειστό και βαρύ ψαράδικο των 8.5 μ. της Jeanneau
με ζεύγος F200, καθώς και
το Helm Master System
που ήταν τοποθετημένο σε ένα Capelli Osia
31 και σε ένα Sessa Key Largo
34, αμφότερα με δύο F300.
Την Τετάρτη 29 Μαΐου, το πρόγραμμα ολόκληρης της μέρας ήταν full, με δεκάδες δημοσιογράφους από όλη
την Ευρώπη, αλλά εμείς, έχοντας ήδη ολοκληρώσει τις δοκιμές από την προηγουμένη, απλώς βελτιώσαμε το
φωτογραφικό μας υλικό και συμπληρώσαμε ό,τι στοιχείο κρίναμε ότι ήθελε
περισσότερη μελέτη. Όσο για τον καιρό, την Τρίτη σταθήκαμε πραγματικά τυχεροί
γιατί παρά την συννεφιά η θάλασσα ήταν καλή με μέτριο κυματισμό που έκανε
εφικτές τις μετρήσεις. Βέβαια, η Yamaha είχε έτοιμες τις δικές της μετρήσεις
από την προηγούμενη μέρα, τις οποίες δημοσιεύουμε και μπορείτε να μελετήσετε αναλυτικά στην
συνέχεια αυτού του άρθρου, αλλά εμείς προχωρήσαμε και σε δικές μας μετρήσεις
και καταγραφές (με GPS
και όχι με τα όργανα των σκαφών), τις οποίες θα αναλύσουμε και θα συγκρίνουμε
στο εντυπωσιακό τεστ που θα διαβάσετε στο ηλεκτρονικό, πολυσέλιδο και ΕΝΤΕΛΩΣ
ΔΩΡΕΑΝ (free press) τεύχος του «ΦΟΥΣΚΩΤΟ» που θα "ανέβει" σε δύο
ημέρες όπως σας είχαμε υποσχεθεί (και ελπίζουμε να το «διαδώσετε» μέσω Facebook, ώστε να έχει και κάποιο αποτέλεσμα η προσπάθεια αυτή). Και πίσω στον καιρό της δοκιμής, που την Τετάρτη
ήταν μεν πιο φωτεινός, αλλά με κύμα τέτοιο που δυστυχώς δεν επέτρεψε στους Ευρωπαίους
συναδέλφους να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες κινητήρων και σκαφών:
Νοτιάς, πολύ μεγάλα και ψηλά κύματα, και νοερά δεν πάψαμε να δίνουμε
συγχαρητήρια στην Μοτοδυναμική που φρόντισε γι’ αυτή την έξτρα μέρα, μια και
σπάνια μας δίνεται η δυνατότητα να έχουμε στην διάθεσή μας εφτά σκάφη για «prive» δοκιμές! Και,
προλαβαίνοντας την ερώτησή σας, ναι ήδη αυτές τις ημέρες θα δοκιμάσουμε το
πρώτο σκάφος με F 200 στην
Ελλάδα (ένα Nuova Jolly)
και θα διαβάσετε «αυθημερόν» την δοκιμή.
Οπτικά η F200 είναι μία μεγαλούτσικη σε όγκο τετράχρονη εξωλέμβια Yamaha στο κλασσικό γκρι χρώμα αλλά και
σε αρκετά κομψό σχήμα. Οι διαστάσεις της όμως είναι όντως περιορισμένες, και αυτό
μπορεί να το αντιληφθεί κανείς όταν την βλέπει στους καθρέφτες φουσκωτών γύρω
στα 6.5 μέτρα. Επίσης, αυτό που θα αντιληφθεί αμέσως μόλις βγει στην θάλασσα,
είναι το χαμηλό της βάρος (227 κιλά), το οποίο δεν επηρεάζει την πλεύση των σκαφών,
που μετά το πλανάρισμα μένουν πάντα ευθύγραμμα πλέοντας «ανάλαφρα» με άμεση
υπακοή στο trim.
Ανάλογα με την θέση της κονσόλας (πιο εμπρός ή πιο πίσω) ο θόρυβος μπορεί να
είναι μέτριος ή και αρκετός, γιατί μετά τον ψίθυρο του ρελαντί, η F200 «ακούγεται» αρκετά στις υψηλές
σ.α.λ. Ο θόρυβος όμως αυτός, είναι κυρίως ο ήχος της εισαγωγής αέρα και συνοδεύεται από
άμεσο άρπαγμα στο άγγιγμα της μανέτας, καθώς και ισχυρή επιτάχυνση. Οι νέες προπέλες «Reliance» οι οποίες διαθέτουν
σύστημα απόσβεσης, ήταν επιλεγμένες έτσι ώστε να βοηθούν τους κινητήρες να
φτάνουν τις μέγιστες σ.α.λ. σε κάθε σκάφος (όταν και όπου το επέτρεπε ο καιρός
βέβαια). Σαν γενική εντύπωση, η οποία φυσικά επαληθεύεται από τις επίσημες
μετρήσεις της Yamaha
Ευρώπης (οι οποίες έγιναν την προηγούμενη μέρα στα ίδια σκάφη από τους ανθρώπους
της Yamaha Γαλλίας), είναι ότι η F200 παραμένει ιδιαίτερα οικονομική στις μεσαίες σ.α.λ., ενώ φτάνει –ή ξεπερνά- τα 70 lt/hr στο W.O.T. Αν
και πρόκειται για κινητήρα 200 ίππων, για τον οποίο η κατανάλωση αυτή είναι
λογική/αναμενόμενη/ικανοποιητική, θεωρούμε ότι ο κάθε ιδιοκτήτης θα μπορέσει να
φέρει πιθανόν και καλύτερα αποτελέσματα, δοκιμάζοντας και τις προπέλλες-βήματα
που θα είναι πιο κατάλληλα για την δική του χρήση. Ίδωμεν.
ΤΑ ΣΚΑΦΗ ΤΗΣ ΔΟΚΙΜΗΣ
ΤΑ ΣΚΑΦΗ ΤΗΣ ΔΟΚΙΜΗΣ
Τα σκάφη που χρησιμοποίησαν την F200, ήταν το Capelli Tempest 700, το Lomac IΝ 710, το Zodiac Ν-Ζο 680 και το (πλαστικό) Pacific Craft 670. Στο νέο τεύχος του
περιοδικού «ΦΟΥΣΚΩΤΟ» (που για τρίτη φορά επαναλαμβάνουμε ότι έρχεται σε λίγες μέρες, ηλεκτρονικό,
πολυσέλιδο και εντελώς δωρεάν) θα υπάρξουν χωριστές αναφορές για κάθε ένα από
αυτά. Επειδή όμως η πρώτη εντύπωση είναι συνήθως και η ουσιαστική, μπορούμε να
πούμε ότι στο Zodiac
και στο Pacific Craft
είχαμε την καλύτερη αίσθηση και είδαμε τα καλύτερα νούμερα κατανάλωσης
κρουαζιέρας. Όσο για το Jeanneau
855 με τις δύο F200,
εκεί το βάρος του σκάφους (κενό) ξεκινά από τα 2650 κιλά, και πλησιάζει τους 4 τόννους με
κινητήρες, καύσιμα και επιβάτες! Και εκεί, η απόδοση ήταν πολύ καλή, ενώ η
κατανάλωση εμφανίστηκε αυξημένη μόνο στο W.O.T., και αυτό λόγω του σχετικά
κοντού βήματος που υποχρεωτικά χρησιμοποιήθηκε για να κινήσει όλο αυτό το …
τοννάζ!
Αυτό ήταν όλο; Όσον αφορά τις πρώτες μας εντυπώσεις,
ναι, αλλά συμπληρώνεται από δύο σημαντικά στοιχεία: Πρώτον, στην συνέχεια του άρθρου μπορείτε να διαβάσετε τα πλήρη χαρακτηριστικά και τις λεπτομερείς μετρήσεις και
των επτά σκαφών του τεστ! (Θυμηθείτε ότι το Capelli 31 και το Sessa
34 με τις 2xF300
χρησιμοποιήθηκαν για την δοκιμή του συστήματος joystick Helm Master). Και…
… Δεύτερον,
στο YOUTUBE, στο κανάλι
του «ΦΟΥΣΚΩΤΟ» και «POWERBOAT
& RIB» υπάρχουν δύο
δικά μας βίντεο από την δοκιμή, ένα για την F200 και ένα για το Helm Master System. Τα βίντεο αυτά δεν έχουν ιδιαίτερη επεξεργασία (είναι
σχεδόν αμοντάριστα), γιατί σκοπό έχουν το να σας μεταφέρουν μία «ζωντανή» εικόνα από
τα σκάφη, τους ανθρώπους, τις συνθήκες της δοκιμής και τα ίδια τα νέα προϊόντα.
Ραντεβού σε δύο μέρες, στο ηλεκτρονικό και
εντελώς δωρεάν «ΦΟΥΣΚΩΤΟ»!
Δ. Παπανδρέου
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ YAMAHA EUROPE ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΤΩΝ ΤΕΣΤ ΤΗΣ YAMAHA F 200 ΚΑΙ ΤΟΥ HELM MASTER SYSTEM, VARAZZE ITALY
Δ. Παπανδρέου
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΗΝ YAMAHA F200 ΕΔΩ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ YAMAHA EUROPE ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΤΩΝ ΤΕΣΤ ΤΗΣ YAMAHA F 200 ΚΑΙ ΤΟΥ HELM MASTER SYSTEM, VARAZZE ITALY
Η ΝΕΑ F200 (ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ YAMAHA EUROPE)
YAMAHA HELM MASTER SYSTEM (ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΗΣ YAMAHA
EUROPE)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου